2017. július 20., csütörtök

Pepík, sedíš? Ako sa Fašiangy dozvedel o triumfe v Zlatom lopte

Koniec apríla 2004, Pavel Nedvěd do Prahy priviezol Zlatú loptu pre najlepšieho futbalistu roka 2003. Že ho pred medzištátnom zápasom s Japonskom ukáže fanúšikom. A čo vystaviť obaja Zlaté lopty, ktoré kedy získali českí futbalisti?

Josef Masopust, najlepší európsky futbalista roka 1962, súhlasil. "Pre mňa nie je dôležité, ako tá cena vyzerá. Ale hlavné je, že ako ja, tak aj Pavol sme tieto ceny dostali, pretože sme skrátka boli zo všetkých najlepšie, "hovoril Masopust.

Iný bol aj slávnostný ceremoniál, ako Zlatý lopty preberali.Kým Nedvěd letel súkromným lietadlom do Paríža, kde ho v sídle redakcie France Football prevzal a vďaka kamerám to videl celý svet, Fašiangy sa o svojom víťazstve dozvedel po telefóne krátko pred Vianocami 1962.

"Pepík, sedíš?" zavolal mu novinár František Steiner. "Čo blbneš, vari sa pri telefóne sedí?" Odvetil stredopoliar. "Tak si sadni, nech ťa to neporazí. Vyhral si Zlatú loptu. "

Trofej potom dostal až takmer tri mesiace po vyhlásení. Bolo to 13. marca 1963 pred výkopom niekdajšieho Pohára majstrov európskych krajín, predchodcu dnešnej Ligy majstrov, v ktorom Dukla Praha hostila Benficu Lisabon.

"Jo, to bola iná doba. Vtedy som sa nemohol len tak zobrať a zaletieť si pre Zlatú loptu rovno do Paríža, "spomínal Josef Masopust.Futbalovú cennosť mal vystavenú doma v izbovej stene.

Vtedy na ihrisku bol jedným z jeho prvých gratulantov Eusebio. Slávny portugalský futbalista potom Zlatú loptu získal o tri roky neskôr. A keď bolo fašiangov osemdesiat, priletel mu osobne zablahoželať.

"Keď som sa dozvedel, že pán Masopust oslavuje také krásne narodeniny, osobne som chcel priletieť a objať ho. Je t o pre mňa veľká česť, že môžem byť v Prahe na oslavách svojho veľkého priateľa, "vyhlásil Eusébio.

"Keď priletel na moje narodeniny, tak sa ukázalo, aký je futbal svetovým fenoménom. Keby som mal povedať najlepší zápas, ktorý som kedy videl, tak to bolo finále Pohárov majstrov v roku 1962 Real Madrid - Benfica.Real viedol tri jedna, ale potom sa rozbehol Eusébio a Benficy to otočila na päť tri, "vrátil mu Masopust kompliment.

Vtedy v třiašedesátém Fašiangy a spol. hrali s Benficou 0: 0, čo po predchádzajúcej porážke 1: 2 v Lisabone znamenalo vyradenie. Po zápase Fašiangy dal Zlatú loptu do tašky a domov si ho viezol električkou.

"Je to už strašne dávno, ale spomínam, že môj Zlatá lopta bol nejakú dobu vystavený v Múzeu telesnej výchovy a športu v pražskom Tyršovom dome na Újezde, "pátral Fašiangy v pamäti. "A mám taký dojem, že bol aj súčasťou našej expozície v Montreale na Sv etovej výstave v sedmašedesátém. Poistili ho kvôli tomu na vtedy nevídaných päťdesiattisíc. "


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése